De Grote Dordtse Rest Haringtest

door: John van de Rest
Geschreven op 10 september 2014

Vooraf:
Als eenvoudige consument die wel gek is op vis en ook haring, was ik met de bekende AD haringtest altijd blij en hoopte daar veel Dordtse namen in terug te vinden.
Maar dit onderzoek is uiteraard landelijk en het is ondoenlijk voor enkele mensen om letterlijk alle aanbieders van vis te beoordelen op hun haring.
Het zijn en blijven steekproeven en jaarlijks worden er andere winkels gekozen.

Toen kreeg ik het idee om zelf eens een soort test te gaan doen.
Door omstandigheden tijd genoeg om meerdere winkels te bezoeken en liefhebber van een lekkere haring dus… Wat let me.
Ik ben daarom enkele weken geleden de nog aangeboden ‘Nieuwe Haring’ van diverse winkels, waaronder ook supermarkten, gaan kopen en beoordelen op smaak en presentatie.
Puur als consument, zonder de nodige warenkennis.
Maar volgens mij is de mening van de consument evenveel waard, anders verkoop je niets meer…

Hoewel divers, heb ik het gelaten bij een stuk of 10 aanbieders. Zo heb ik niet alle wijken van Dordrecht afgestroopt op visaanbod maar mijn gebruikelijke (fiets-) routes aangehouden.

Dan nu de test.
Ik vermeld het aantal, de prijs en of dit regulier is.
Dan een oordeel over presentatie en hoe de haring eruit ziet, daarna mijn smaakoordeel en tenslotte een daarop afgestemd cijfer.

Lidl (Winkelcentrum Sterrenburg)
3 – € 1,99 (aanbieding): oogt goed, netjes verpakt maar smaakloos. – 4
In de herkansing vanwege een zogenaamde XXL aanbieding half september:
4 – € 2,39 (aanbieding en hiermee NU de goedkoopste uit de test!): oogt nog steeds goed en is goed verpakt. En… smaakt aanzienlijk beter. Dit maal vrij veel graten maar meestal dunne. Eindoordeel: 6
Dit bewijst ook weer dat elke test een momentopname is.
Elke partij is weer een andere.

MCD (Crabbehof)
5 – € 4,99 (aanbieding, zonder ui!): oogt wat flets, smaakt redelijk maar vol met graten! – 5

Jumbo (Winkelcentrum Sterrenburg)
2 – € 2,75: oogt wat flets, smaakt gewoon goed. Voldoende. – 6

Albert Heijn (Wielwijk)
2 – € 2,50 (aanbieding): Ziet er goed uit, apart verpakt wat het beter vers houdt en geur in de koelkast weghoudt. Smaakt goed. Geen probleem! – 7

Aldi (Wielwijk)
2 – € 1,59 (aanbieding en de goedkoopste uit de test!): oogt goed, netjes verpakt. In 1e zitten echter enkele grote graten. In 2e niet. Smaakt gewoon goed. Prima! – 7

Nettorama (Dubbeldam): had en kreeg geen haring meer! Geen beoordeling dus.

Plus (Dubbeldam)
2 – € 2,99: Mooie gladde haring. Oogt goed. Goed verpakt. Smaakt ook goed. Helaas was de 2e in mijn verpakking wel lekker maar bevatte ook vrij veel hardere graten. Dat maakte het minder. – 6

Koelewijn’s Vishandel (Winkelcentrum Sterrenburg)
4 – € 7: Gewoon goede haring zoals het hoort. Uitjes netjes apart verpakt. – 8

Markt centrum: Scheveningse Zeevishandel
3 – € 5: Gewoon een goede haring. Uitjes apart verpakt. Erg zacht; smelt weg in de mond. Heerlijk! – 8

Scheveningse Vishandel (Wielwijk)
4 – € 6: Simpel verpakt. Haringen op een schaaltje en de uien er overheen gegooid. Ziet er normaal uit. Verkooppraat (turkse) eigenaar stoort me: “Erg lekkere haring! Erg vers! Niet te zout!” Nou ja, dat maak ik graag zelf wel uit.
Ik vind de haring erg flauw. Mist enige haringsmaak en ook het zilte wat bij een haring wel degelijk hoort! Voor een viswinkel zwaar onder de maat. De 4e haring heb ik weggegooid. – 4

Vishandel Krispijn (Bosboom Toussaintstraat)
4 – € 6: Ziet er goed uit en netjes verpakt; uien apart. Smaakt prima! Ook gewoon een haring zoals het hoort. – oordeel 8
Tweede paar uit de verpakking heb ik 1 dag later geprobeerd op te eten maar toen kreeg ik opeens zware maagkrampen.
Onduidelijk of dit door de haring kwam maar het overige eten die dag heeft voor niemand problemen opgeleverd en ik was de enige haringeter. Twijfelgeval of ik dit mag aanrekenen.
Misschien ga ik hier een keer terug om dit nog een keer te proberen maar door deze ervaring heb ik momenteel wel even genoeg van haring…

Dirk (Brouwersdijk, Krispijn)
2 – € 1,99 (aanbieding): netjes verpakt zoals de meeste supermarkten. Vraag me soms af of ze niet van dezelfde leverancier komen, die er per partij een andere sticker opplakt. Oogt goed en de 1e smaakt ook gewoon goed. Geen probleem. – 7
Ook de 2e smaakte goed, ondanks dat ik die door omstandigheden 2 dagen later pas heb opgegeten. En geen last van gehad zoals na die van ‘Krispijn’.

Tenslotte
Omdat ik de laatste haring nog in september heb gegeten, wat zo’n beetje het nazeizoen is van ‘Nieuwe Haring’, lijkt het wat mosterd na de maaltijd. Maar alle aanbieders propageren het nog steeds als ‘Hollandse Nieuwe’.
Of het ingevroren oude voorraad van vorig jaar is, kan ik onmogelijk weten.
Ik ga gewoon uit van wat ik heb gekocht en hoe het me beviel.
Misschien komen er nog een paar namen bij later, als ik er nog zin in krijg en ik toevallig langs een nog niet eerder bezochte aanbieder kom.

Dit bericht werd geplaatst in Opmerkelijk Nieuws en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

