“De nieuwe tijd, net wat u zegt…”

Er spelen wat prangende zaken de laatste dagen in mijn Gemeente (Dordrecht).
Maar ik weet ook vrijwel zeker dat dit geen lokale kwestie is maar overal speelt in het land:
Pinautomaten en brievenbussen verdwijnen langzaam uit het straatbeeld.
Juist afgelopen week las ik in mijn krant ‘AD De Dordtenaar’ dat in een paar weken tijd de pinautomaten in twee naastgelegen wijken zijn verdwenen waardoor het voor de meeste mensen kilometers lopen of rijden is om er nog een te kunnen vinden.
En zelfs onze stadscolumnist Kees Thies besteedt daar vandaag aandacht aan:
‘Afstand naar pinautomaat wordt voor veel ouderen gewoon te groot’
Toevallig had ik gisteren ook al een stukje in gedachten en ik wil het graag wat verder doortrekken naar de brievenbussen, die volgens een ander artikel in de krant ook sterk worden uitgedund in de loop van dit jaar:
‘Verdwijnen brievenbus is “een rotstreek van PostNL”‘

Ik ben me bewust van het feit dat beide gelinkte artikelen niet gelezen kunnen worden zonder registratie bij het AD en dan mogelijk geld kost, daarom vat ik de artikelen kort samen:
Diverse banken hebben (opeens?) besloten om een aantal pinautomaten te sluiten.
In Dordrecht zijn er in korte tijd automaten van de ING- en ABN AMRO-bank verdwenen.
Als reden wordt dan meestal aangegeven:
“…omdat er te weinig gebruik van zou worden gemaakt én wegens het veiligheidsgevaar voor omwonenden bij een eventuele plofkraak.”
Meestal bevonden deze pinautomaten zich vlakbij, naast of in supermarkten of tabakszaakjes, die nu dagelijks mensen over de vloer krijgen met de vraag of ze daar (bij) mogen pinnen.
Sommigen gaan daar dan in mee maar moeten ook vaak “nee” zeggen omdat ze dan zelf zonder contant geld komen te zitten en moeite krijgen met wisselen.

De genoemde redenen – zo beaamt ook Kees Thies dit – zijn uiteraard ‘drogredenen’ om te verhullen dat het de banken gewoon verhoudingsgewijs te veel kost. Onderhoud aan de apparaten, het tijdig bijvullen; de helft minder automaten levert uiteraard een flinke kostenbesparing op.
Het ligt ook in het verlengde van het gewenste beleid: mensen moeten meer gaan pinnen en nu eens stoppen met dat contante geld…
Goed, er wordt natuurlijk ook meer gepind.
Mijn kinderen lopen vrijwel altijd met een lege portemonnee rond want ze hebben toch een pinpas… Veel makkelijker vinden ze.
Zelf ben ik echter een felle tegenstander van pinnen, als dit niet nodig is.
Ik haal altijd een bepaald vast bedrag een keer in de zoveel dagen en daar probeer ik het een weekje mee vol te houden.
Niet alleen omdat ik weinig te besteden heb; ik doe dit al vele jaren en wilde dit eigenlijk volhouden. Contant betalen.
Omdat dit voor mij overzichtelijker is. Ik heb een veel beter gevoel hoeveel ik uitgeef – wat er concreet uit mijn portemonnee verdwijnt – als ik dit contant doe, dan wanneer ik (achteloos) de pinpas gebruik.
Uiteraard doe ik dit wel als ik toevallig eens te weinig contant bij me heb maar dan ga ik altijd zo snel mogelijk zoeken naar de pinautomaat.
Voor mij is het ook een stuk zekerheid.
Ik weet dat het pinsysteem er ook wel eens uit kan liggen!
Daar sta je dan met je boodschappen aan de kassa, als er een papier hangt met de tekst:
“Door een storing kan er momenteel niet gepind worden. Excuses voor het ongemak.”
Techniek is niet feilloos. Met contanten op zak kun je vrijwel altijd en overal terecht.
Zolang de winkeliers dit dan nog ondersteunen natuurlijk… Die beginnen juist ook langzaam het elektronische betalingsverkeer te prefereren en contant betalen te ontmoedigen…
Maar gelukkig kunnen ze je dit nog niet verplichten.
Zodra dit gaat gebeuren krijgen ze aan mij een slechte klant…
ALS ik dan tenminste nog contant geld kan pinnen ergens…
Gelukkig is dit in mijn wijk in Dordrecht (Sterrenburg) nog ruimschoots mogelijk maar ik heb sterke vermoedens dat dit zomaar eens anders kan worden…

En dan kondigde Post.nl gisteren aan dat 30 tot 50 procent van de brievenbussen zullen gaan verdwijnen tijdens de komende zomer.
In Dordrecht is dit nu in enkele gevallen al aan de gang als er bijvoorbeeld werkzaamheden waren aan de wegen (aanleg warmtenet) en de brievenbus toch al even  tijdelijk weg moest. Van ‘tijdelijk’ wordt dan maar meteen ‘permanent’ gemaakt…
Wat in een concreet geval in mijn eigen wijk betekent dat veel ouderen in plaats van de voorheen beloofde 200 meter nu zomaar 1 of 2 kilometer moeten lopen!
En soms naar een locatie die door mensen die slecht ter been zijn moeilijk bereikbaar is!
Toen moest ik meteen aan mijn eigen situatie denken:
De huidige brievenbus in mijn straat is ongeveer 200 meter lopen.
Vorig jaar zomer kon ik dat nauwelijks halen met mijn ‘etalagebenen’ maar na flink blijven oefenen lukt dit me nu redelijk.
Als deze brievenbus weg zou gaan en ik bijvoorbeeld een paar straten verderop zou moeten gaan dan wordt het een heel ander verhaal!
Met voldoende pauzes zou het me waarschijnlijk dan ook nog wel gaan lukken maar het is de vraag of dit zo blijft.
En dan door weer en wind kilometers lopen om je brief te gaan posten?
Ik vind dit ook weer een zware achteruitgang tegenover de ouderen en mensen die door omstandigheden slecht ter been zijn.
Wat zegt de ‘slimme’ woordvoerder van Post.nl?
“Uitgangspunt van ons bedrijf is dat we zoveel mogelijk rekening houden met onze klanten die wat minder goed ter been zijn of een beperking hebben”, benadrukt De Jong. “Daarom blijven brievenbussen bij zorginstellingen gewoon op hun plek.”
Zorginstellingen?
Alsof daar alleen maar de mensen wonen die ‘slecht ter been zijn’!?
Ouderen worden tegenwoordig steeds langer verplicht om thuis te blijven wonen, zolang ze nog een beetje voor zichzelf kunnen zorgen.
Een woning kan je dan nog zo goed mogelijk aanpassen aan de behoeften.
Maar een brievenbus dan nog zien te bereiken wordt voor velen een ‘brug te ver’!
Uiteraard draait het hier ook weer om een forse kostenbesparing voor Post.nl.
Daarnaast is het natuurlijk wel een feit dat het aantal ‘geschreven brieven’ sterk afneemt.
Poststukken via mail of andere elektronische media nemen meer en meer de overhand.
En ik moet beamen dat ik alles ook liever per mail doe.
Geen dure postzegels meer, dure printjes (terwijl ik dan nog een printer heb, maar staat die in elk huis?) enveloppen en inderdaad de moeite van het posten.
Maar… Ik MOET af en toe nog aardig wat via de post versturen.
Aanvraagformulieren van instanties, schriftelijk ondertekende verklaringen en meer officiële papieren die digitaal nog niet afgehandeld kunnen worden.
Waar ik dan wel een voorstander van ben als ‘computerfreak’.
Maar ik kan dit dan toevallig!
Zelfs mijn handtekening heb ik ingescand en als een instantie genoegen neemt met een digitaal formulier met mijn digitale handtekening dan ben ik tevreden!
Maar kan iedereen dit zelf?
Er zijn steeds meer computervaardige ouderen maar er zijn er ook zat die er niks van snappen en dat ook niet willen… Daar moet je ook niet ‘oud’ voor zijn…!

Al die ‘bezuinigingen’ en slinkse methoden om die laatste stukjes fysieke service van de mensen af te nemen zie ik met weemoed aan.
Dan word ik als ‘nog net geen echte oudere’ best al erg melancholiek…
Zoals Wim Sonneveld zo treffend zong:

“De nieuwe tijd, net wat u zegt, maar het maakt me wat melancholiek…”

Weg…

Nog niet weg…

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Column, Cultuurfilosofie, Opmerkelijk Nieuws en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op “De nieuwe tijd, net wat u zegt…”

  1. Goedendag, Ik werk ook veel met ouderen omdat ik een scootmobiel specialist ben. Ik merk ook dat er veel ouderen niet overweg kunnen met een computer. Ik vind ook niet dat dit verwacht kan worden van diverse instanties etc. En zowel dan moet er al vroeg begonnen worden met cursussen. Wellicht heeft de nieuwe generatie ouderen hier minder moeite mee..

    Liked by 1 persoon

    • Bedankt voor de reactie Scootmobielspecialist!

      Nee dat vind ik dus ook niet, dat het verwacht kan worden van ouderen dat ze maar gewoon mee moeten gaan met de computer-trend!
      Maar ook jongere mensen die absoluut niet computer-minded zijn hebben hier soms al moeite mee!
      En ze komen ook al te vaak met “app zus en app zo”…
      Daar word ik zelf ook niet goed van!
      Niet iedereen heeft een smartphone!
      Kan ‘m niet betalen of is gewoon te moeilijk!

      De ontwikkelingen gaan naar mijn idee veel te snel en hierdoor zullen er nog veel problemen gaan ontstaan met mensen die de ‘weg’ kwijt raken!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.